بازاریابی محتوا و هر آنچه نیاز است بدانید

بازاریابی محتوا با تبلیغات سنتی متفاوت است زیرا مستقیماً محصولات یا خدماتی را که تجارت شما ارائه می دهد ، تبلیغ نمی کند. درعوض ، این کار شامل توسعه و توزیع محتوای آموزنده – مانند پست های وبلاگ ، مقاله ها و اینفوگرافیک – است که به نیازهای مشتریان شما مربوط می شود. اگر می خواهید بازاریابی محتوا را در استراتژی تجاری خود بگنجانید ، با ایجاد طرحی برای ساخت و توزیع محتوای خود شروع کنید. نیازهای مشتری خود را به گونه ای مشخص کنید که بتوانید محتوای خود را مستقیماً بر روی آنها هدف قرار دهید. پس از ایجاد محتوای باکیفیت ، باید آنرا توزیع و تبلیغ کنید تا به طور موثر به مخاطبان شما برسد.

برای بازاریابی محتوا یک برنامه تجاری ایجاد کنید

انجام بازاریابی محتوا به طور مؤثر به زمان ، پول و مهارت نیاز دارد. مدتی را صرف فکر کردن و تحقیق در مورد عواملی مانند میزان بودجه شما برای بازاریابی محتوا و تعداد افراد لازم برای استخدام یا آموزش برای ایجاد و توزیع مطالب خود کنید. اگر تنها مالک یا مدیر شغل خود نیستید ، با سایر اعضای تیم خود همکاری کنید تا یک استراتژی تهیه کنید.
برنامه شما باید روی عواملی از قبیل کارهایی که امیدوارید با بازاریابی محتوا انجام دهید شگل بگیرد و بر روی چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف خود ، و بودجه پیش بینی شده ، متمرکز شوید.

بازاریابی محتوا و هر آنچه نیاز است بدانید

نیازهای مخاطبان خود را مشخص کنید

بازاریابی محتوا فقط درصورتی مؤثر است که مستقیماً مربوط به افرادی باشد که احتمالاً از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند. برخی تحقیقات را انجام دهید تا مشخص کنید چه نوع محتوا برای پایگاه کاربر اصلی شما مفیدتر است.
به عنوان مثال ، اگر شرکت شما به فروش خمیردندان کودکان می پردازد ، احتمالاً مخاطبان شما بیشتر والدینی هستند که به دنبال مطالب مرتبط با بهداشت و بهداشت دندان بچه های خود هستند.
گزارش های مربوط به صنعت را در مورد افرادی که به احتمال زیاد از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند متمرکز کنید و اینکه به دنبال چه نوع اطلاعات و محتوائی هستند.

تصمیم بگیرید چه مطلبی را با مطالب خود میخواهید بیان کنید

محتوایی که ایجاد می کنید نه تنها برای کاربران شما بلکه به رسالت تجارت شما نیز مرتبط است. در مورد انواع ارزشها و پیامهایی که می خواهید محتوای شما در ذهن افراد تجسم شود ، فکر کنید و چند موضوع را انتخاب کنید که می خواهید روی آنها تمرکز کنید.
به عنوان مثال ، اگر محصولاتی را که دوستدار محیط زیست هستند بفروشید ، بهتر است در ایجاد محتوا در مورد کاهش ردپای گاز دی اکسید کربن در محیط زیست متمرکز کنید.

بهترین کانالها را برای توزیع محتوای خود تعیین کنید

باید مطمئن شوید که محتوای شما به دست مخاطبان شما می رسد. درمورد جمعیت شناختی هدف و انواع رسانه ای که میتوانید در آن محتوای تولید شده را به دست مخاطبان خود برسانید تحقیق کنید.
به عنوان مثال ، مصرف کنندگان جوان به احتمال زیاد از رسانه های اجتماعی بیشتر استفاده میکنند و یا وبلاگ ها و وب سایت های آموزنده را مرور می کنند ، در حالی که ممکن است شما از طریق یک مجله چاپی یا خبرنامه به مخاطبان قدیمی تری برسید.

استراتژی بازاریابی خود را مستند کنید

نوشتن استراتژی به شما کمک می کند تا متمرکز شوید. اگر چندین کارمند در سازمان شما وجود دارد ، داشتن اسناد رسمی از رویکرد بازاریابی محتوایی شما نیز راهی مناسب برای نگه داشتن همه در همان استراتژی است.

ممکن است مواردی از قبیل:

  • مخاطب مورد نظر برای محتوای تولیدی شما
  • تم های اصلی یا داستانهایی که می خواهید محتوای شما روی آنها تمرکز کند
  • استراتژی شما برای توسعه محتوا (مثلاً استخدام نویسندگان یا طراحان یا کار با یک شرکت بازاریابی محتوا)
  • چگونه قصد توزیع محتوا را دارید؟

محتوایی بسازید که برای مشتریانتان مفید و مرتبط باشد

یک عکس و یا کلیپ خنده دار  و یا یک سری فیلم های نامرتیط ممکن است دیدگاه ها و لایک های زیادی کسب کند ، اما آنها شما را خیلی خوب جلوه نمیدهد ، مگر اینکه مربوط به تجارت شما و نیازهای مشتری شما باشند. درعوض ، روی محتوا تمرکز کنید که منعکس کننده مقادیر اصلی فعالیت و خدمات شما باشد و به طور مستقیم به مخاطب هدف شما کمک کند.

فقط محصول یا خدمات خود را تبلیغ نکنید – تبلیغات سنتی برای این کار است. درعوض ، بر ارائه چیزی با ارزش واقعی به مشتریان فعلی و بالقوه خود متمرکز شوید.

محتوای خود را جذاب کنید

محتوا سرگرم کننده و جالب تولید کنید که به خدمات و یا فعالیت شما مرتبط باشد. برای اینکه بتوانید مطالب خود را قانع کننده جلوه دهید ، طنز باشید ( محتوای طنز رابطه خوبی بین شما و مخاطبانتان ایجاد میکند) یا راه هایی برای جذابیت در احساسات مخاطبان خود پیدا کنید. محتوا که از لحاظ بصری جالب باشد نیز می تواند توجه مخاطبان شما را به خود جلب کند.
به عنوان مثال ، اگر تجهیزات عکاسی را به فروش می رسانید ، تصویری را تهیه کنید که نکات مربوط به عکاسی طبیعت را ارائه می دهد و یک عکاس حرفه ای را در عمل نشان می دهد. منظره ای نفس گیر را انتخاب کنید.

محتوای خود را پر مفهوم اما ساده نگه دارید

مصرف کنندگان محتوایی را دوست دارند که غنی از اطلاعات است اما به اندازه کافی مختصر باشد که می توانند آن را به سرعت و به راحتی درک کنند. به محتوای خود نگاه کنید و در نظر بگیرید که چگونه می توانید با استفاده از کلمات اقتصادی  و استفاده از عناوین آموزنده ، آن را غنی کنید. مهمترین مسائل معمولا مسائل اقتصادی و آموزشی است.
انتخاب بهترین طول برای محتوای شما به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال ، محتوای نوشتاری طولانی تر تمایل به نمایش بالاتر در نتایج جستجوی Google دارد. از طرف دیگر ، کاربران تلفن همراه تمایل دارند به دنبال محتوایی باشند که سرعت هضم آن کوتاهتر و آسان تر باشد.

محتوای خود را با دقت ویرایش کنید

محتوایی که ویرایش ضعیفی دارد و پر از اشتباه است برای مخاطبان شما اعتبار کمتری ایجاد میکند. محتوای خود را مرور کنید و مطمئن شوید که در آن خطای دستوری و املایی نداشته باشید.
علاوه بر این ، چند بار بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای شما به درستی نوشته شده است و خواندن یا مشاهده آن آسان است. حتی اگر خود محتوا عالی باشد ، قالب بندی بد می تواند مخاطبان شما را کاهش دهد.

با سازندگان محتوا با تجربه کار کنید

اگر تجربه زیادی در ساختن محتوای شخصی خود ندارید ، از اشخاصی که در زمینه تولید محتوا تخصص دارند کمک بگیرید و یا نیروی حرفه ای استخدام کنید. به افرادی که در شبکه حرفه ای خود هستند دسترسی پیدا کنید و ببینید که آیا آنها می توانند نویسندگان عالی ، طراحان گرافیک یا متخصصان نشر را که با نوع کار شما آشنا هستند توصیه کنند.

اگر بودجه لازم برای استخدام سازندگان محتوا را به صورت تمام وقت ندارید ، به کار با فریلنسرها یا یک شرکت بازاریابی محتوا توجه کنید.

محتوای خود را بر اساس نحوه عملکرد بهبود بخشید

ایجاد محتوای خوب یک فرایند مداوم است. شما باید به نحوه عملکرد محتوای خود توجه داشته باشید و بر اساس آنچه می بینید تنظیماتی انجام دهید. علاوه بر اینکه به معیارهای اساسی مانند تعداد بازدیدها ، اشتراک گذاری ها و موارد دلخواه می پردازید ، مهم است که آنچه را که مخاطبان شما در مورد آن می گویند در نظر بگیرید.

بر اساس بازخورد دریافتی ، تغییراتی ایجاد کنید و بررسی نشانه ها بهبود را ادامه دهید.

اگر به نظر می رسد مخاطبان فکر می کنند محتوای شما قدیمی یا خسته کننده است ، آنرا مخلوط کنید و چیز جدیدی را امتحان کنید. برای الهام گرفتن به مطالب محبوب سایر مشاغل موفق نگاه کنید.

از ابزارهای تبلیغ رسانه های اجتماعی استفاده کنید…

به سادگی ایجاد محتوای خوب کافی نیست – شما باید اطمینان حاصل کنید که آن دیده می شود. بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی عالی برای نشان دادن مطالب شما به جهان است.

برچسب زدن مناسب ، از تگ های مرتبط استفاده کنید

استفاده صحیح از هشتگ ها می تواند مطالب شما را آسان تر به دست مخاطبان برساند و به شما کمک کند. در جستجوهای وب و سایتها و همچنین رسانه های اجتماعی تگ ها بسیارتاثیر گذار است. علاوه بر استفاده از برچسب های عمومی ، موارد خاص دیگری را نیز انتخاب کنید.

استفاده صحیح از هشتگ ها می تواند مطالب شما را آسان تر به دست مخاطبان برساند و به شما کمک کند. در جستجوهای وب و سایتها و همچنین رسانه های اجتماعی تگ ها بسیارتاثیر گذار است. علاوه بر استفاده از برچسب های عمومی ، موارد خاص دیگری را نیز انتخاب کنید.

از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بازدیدکنندگان استفاده کنید

اگر میخواهید در رتبه های برتر موتورهای جستجو قرار بگیرید ، می توانید یک آژانس سئو را برای بهینه سازی وب سایت خود برای خود استخدام کنید ، اما کارهای دیگری نیز وجود دارد که به تنهایی می توانید برای بهبود نتایج موتور جستجو انجام دهید.

برای مثال ، می توانید:

  • از سایر وب سایتهای مرتبط ، محبوب و معتبر پیوندهایی ( بک لینک ) به محتوای خود بدست آورید.
  • عناوین خاص و منحصر به فرد را به صفحات محتوای خود اختصاص دهید.
  • توضیحات روشنی از محتوای خود را در برچسب های متا ، متن پیوند ، توضیحات تصویر alt و عناوین ارائه دهید.
  • URL های خود را ساده و توصیفی نگه دارید.

مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

در صورت تعامل مستقیم با مشتریان ، ارتباط واقعی تری با تجارت و خدمات شما احساس خواهند کرد. به جای این که فقط محتوای خود را در اینستاگرام منتشر کنید و منتظر دریافت اشتراک و لایک باشید ، وقت خود را برای پاسخ به سوالات و نظرات افراد اختصاص دهید.

پیام هایی را برای شروع گفتگو ارائه دهید

اگر محتوای جدیدی ندارید ، محتوای خود را فعال نگه دارید

اگر مدت زیادی بدون تولید محتوای جدید باشید ، مخاطبان ممکن است علاقه خود را از دست دهند و توجه خود را به آنچه انجام می دهید متوقف کنند. مطالب جدید را با استفاده از مطالب قدیمی تر و حتی محتوای مرتبط با منابع دیگر به اشتراک بگذارید. به این ترتیب ، مشتریان شما همیشه چیزی را برای دیدن خواهند داشت.

بین محتوا هایی که از قبل تولید کرده اید ارتباط برقرار کنید و آنها را به هم لینک کنید تا همیشه مطالب کهنه تر دیده شوند و مخاطبان جدید شما با مطالب قدیمی تر شما آشنا شوند.

بهتر است مقاله آموزش تولید محتوا را نیز مطالعه کنید.