برای افزایش رتبه سایت ابتدا باید بدانیم الگوریتم گوگل چیست؟

اجازه دهید با بحث درباره الگوریتم‌های گوگل شروع کنیم.

سئو ، این الگوریتم‌ها فوق العاده پیچیده هستند و به مرور پیچیده‌تر هم می‌شوند تا گوگل بتواند بهترین اطلاعاتی را که جستجوگران نیاز دارند به آنها ارائه کند. هنگامی که موتورهای جستجو برای اولین بار ایجاد شدند, خیلی زود بازاریابان جستجو توانستند راه‌هایی را پیدا کنند تا موتورهای جستجو فکر کنند که مشتریان وب‌سایت‌های آنها با رتبه  بسیار خوبی آنها را یافته‌اند.

در برخی مواقع این کار به سادگی گذاشتن یک تعداد کد در وب‌سایت که به آن متا تگ کلمات کلیدی (meta keywords tag) نیز می‌گویند انجام می‌گرفت. این متا تگ کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو مشخص می‌کرد که هر صفحه‌ای از وب درباره چیست.

«متا تگ کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو مشخص می‌کرد که هر صفحه‌ای از وب درباره چیست»

روند تکمیل رتبه گوگل:

در روند تکمیل رتبه سایت , این مهندسان گوگل بودند، که متوجه شدند در درجه اول برای بالا بردن رتبه سایت و نتایج موتور جستجو باید به حضورکاربران در آن سایت توجه کنند. آنها برای جلوگیری از تقلب وبسایت‌ها وکاربران به دنبال روش‌های متفاوت برای رساندن صفحاتشان درنتایج بالای جستجو راهکارهای متفاوتی را اتخاذ کردند. هم‌اکنون این الگوریتم‌ها به نظرصدها عامل و فاکتورمتفاوت را دارند.

عامل‌های مهم درالگوریتم گوگل

  • یکی ازعامل‌های مهم درالگوریتم گوگل داشتن یک عنوان توصیفی خوب( که میبایست بین تگ‌ها باشد).
  • از موارد دیگر که هنوزدر حد حدس و گمان می‌باشد تاثیر گوگل پلاس بر روی رتبه بندی یک سایت می‌باشد.

در گذشته‌ها, گوگل الگوریتم خود را برای رتبه بندی سایت‌ها به ندرت تغییرمی داد. هنگامیکه وب سایتی در رتبه ۱ نتیجه گوگل در مورد یک کلمه کلیدی خاص قرارمی‌داشت, این یک اتفاق تضمین شده برای وب سایت شما به حساب می‌آمد؛ که تا هفته‌ها و یا شاید ماه‌ها و حتی تا آپدیت بعدی سایت دررتبه اول نتیجه موتور جستجو قرارداشته باشد.سپس بعد از بروزرسانی همه‌چیز تغییرمی‌‌کرد. بنابراین سایت‌ها باید به همان وضعیت منتظر به روزرسانی بعدی می‌شدند.

خرید محتوا برای افزایش رتبه شما در گوگل و بهبود سئو سایت شما 

در گذشته‌ها, گوگل الگوریتم خود را برای رتبه بندی سایت‌ها به ندرت تغییرمی داد.

تمام این موارد با راه اندازی کافئین “Caffeine”

تمام این موارد با راه اندازی کافئین “Caffeine” در سال ۲۰۱۰ متفاوت شد. از زمانیکه کافئین راه اندازی شد, نتایج موتورجستجوی گوگل به جای چند هفته یکبار, چند بار در یک روز تغییرمی‌کرد. گوگل بیشتر از ۶۰۰ تغییر در الگوریتم‌های خود در یک سال را ایجاد کرد و بیشترآنها را اعلام نی نمی‌کند.

اما هنگامیکه گوگل یک تغییر واقعا بزرگ را ایجاد می‌کند, با صادر کردن یک اطلاعیه روی آن یک نام می‌گذارد, و هر شخصی در دنیای  بهینه سازی سایت  وسئو برای کشف و درک تغییرات  بسیارتلاش می‌کند تا ازآنها به نفع خود استفاده کند.

الگوریتم پاندا, الگوریتم پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم پاندا (Panda algorithm) به چه معناست؟

الگوریتم گوگل ، پاندا ، پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم گوگل ، پاندا برای اولین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ اجرا شد. این اتفاق بسیاربزرگ بود.

هدف پاندا :

هدف پاندا نشان دادن نمایش سایت‌های بسیار با کیفیت دررتبه بالای نتایج گوگل و کم کردن نمایش سایت‌هایی با کیفیت پایین بود.

این تغییرات ایجاد شده توسط این الگوریتم بدون هیچ نامی بود؛ تا اینکه برای اولین بار منتشر شد و بسیاری از ما آن را به روز رسانی کشاورز  “Farmer” نام‌ گزاری کردیم. به این دلیل که به نظر می‌رسید بر مزارع محتوا تاثیر می گذارد.

الگوریتم گوگل ، پاندا ، پنگوئن و مرغ مگس خوار

مزارع محتوا

(مزارع محتوا وبسایت‌هایی می‌باشند که اطلاعات را از منابع متفاوت زیادی جمع آوری می‌کنند و اکثرا اطلاعات را از سایت‌های دیگربه سرقت می‌برند, به دلیل ایجاد تعداد زیادی ازصفحات و با استفاده ازکلمات کلیدی مختلف تنها با هدف بدست آوردن رتبه خوب در گوگل.) به این دلیل, پاندا روی تعداد بسیارزیادی از سایت‌ها تاثیر گذاربود.

این الگوریتم تغییردهنده درواقع به صورت رسمی به یادبود یکی از سازندگان آن ناونیت پاندا (Navneet Panda) نامگذاری شد.

وقتی که پاندا برای اولین بار به اجرا درآمد:

وقتی که پاندا برای اولین بار به اجرا درآمد, بسیاری از محتواگذا‌رها وسئو کارها درانجمن‌های گفتگواین تصوررا داشتند که این الگوریتم, سایت‌هایی  که شامل backlink های غیر طبیعی است را هدف قرار گرفته. به هر حال مشخص شد که لینک‌ها بخشی ازالگوریتم پاندا نمی‌باشند. این الگوریتم فقط درمورد کیفیت محتوای سایت‌ها بود.

اکثر موارد, سایت‌هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرارگرفتند ضربه بسیار سختی خوردند. اما سایت‌های کمی نیزدیده شده که دربروزرسانی‌های پاندا ضربه کمی خورده‌اند. عملکرد پاندا به این صورت است که درحد یک سایت تاثیرگذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی‌کند, اما درعوض الگوریتم گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظرمی‌گیرد. هرچند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد را.

لیستی برای تعیین کیفیت محتوای یک وب‌سایت:

  1.  آیا به اطلاعات ارائه شده در این نوشته اعتماد دارید؟
  2.  آیا این نوشته توسط یک متخصص و یا یک علاقمند آشنا با موضوع نوشته شده و یا این مقاله دراصل وطبیعت آن کم عمق و ضعیف است؟
  3.  آیا سایت تکراری است, شامل تداخل می‌باشد و یا مقالات بی‌فایده با موضوعات مشابه همراه با تغییرات جزئی کلمات کلیدی متفاوت می‌باشد؟
  4.  آیا برای دادن اطلاعات کارت‌های بانکی برای پرداخت آنلاین راحت بودید؟
  5.  آیا این مقاله اشتباهات نگارشی, خطاهای کوچک و یا واقعی دارد؟
  6.  آیا این موضوعات براساس منافع واقعی خوانندگان وبسایت تولید شده‌ یا توسط سایت‌های تولید محتوا براساس حدس جهت بالا بردن در موتور‌های جستجو است؟
  7.  آیا این مقاله محتوا و اطلاعات اوریجینال, گزارش اوریجینال, تحقیقات اوریجینال, یا تجزیه و تحلیل اوریجینال را ارائه داده است؟
  8.  آیا این صفحه ارزش قابل توجه و خوبی در مقایسه با دیگر صفحات در نتایج جستجو ارائه می‌دهد؟
  9.  چقدر کنترل باکیفیت بودن محتوا انجام شده است؟
  10.  این نوشته دو طرف یک داستان را توصیف می‌کند (بیطرفانه می‌باشد)؟
  11.  آیا این وبسایت یک مرجع ومولف شناخته شده در مورد این موضوع  به خصوص است؟
  12.  آیا محتوای این سایت تولید انبوه شده و یا برون سپاری شده به تعداد زیادی از سازندگان, در سراسر یک شبکه بزرگ از سایت‌ها گسترش یافته,  طوری که به آن صفحات منحصربه فرد یا سایت‌ها توجه زیادی نمی‌شود؟
  13.  آیا مقاله به خوبی ویرایش شده یا به نظر بی‌ربط می آید و با عجله تولید شده است؟

سوالات زیر را در مورد موضوع ومتن‌های سایت‌تان از خود بپرسید:

  •  برای یک پرس و جو مهم مرتبط, اطلاعات این سایت مورد اعتماد می‌باشد؟
  •  آیا شما این سایت را زمانی که نامش می‌شنوید یک منبع معتبرمی‌دانید؟
  •  این نوشته توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه می‌دهد؟
  •  آیا این مقاله شامل تجزیه و تحلیل‌های روشن و خردمندانه و یا اطلاعات جالب است که واضح و آشکار بیان شده‌است؟
  •  آیا شما این سایت و صفحه را نشانه گذاری می‌کنید (bookmark), با دیگران به اشتراک می گذارید یا این صفحه را پیشنهاد می‌کنید؟
  •  آیا این نوشته مقدار بیش از حد از تبلیغات را دارد که باعث منحرف کردن و یا تداخل با محتوای اصلی می شود؟
  •  آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله چاپ شده, یک دانشنامه و یا یک کتاب مشاهده کنید؟
  •  آیا این مقاله کوتاه, بی اساس و یا در غیر اینصورت فاقد جزئیات موثر و مفید است؟
  •  آیا این مقاله با دقت فراوان و توجه به جزئیات تولید شده و یا توجه کمتری به جزئیات شده‌است؟
  •  آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را می‌بینند, راضی هستند؟

فهرست بالا بسیار سخت و پیچیده است!

این سوالات به این معنی نمی‌باشد که گوگل در تلاش است توسط الگوریتم هایش متوجه بشود که نوشته‌های شما جالب هستند. درواقع این سوالات کمک می‌کنند تا میزان امتیازدهی کاربر واقعی به کیفیت سایت شما مشخص بشود. هیچ کس تمام فاکتورها وعواملی که گوگل برای تعیین کیفیت سایت شما توسط پاندا را نمی‌داند.

در واقع تمام تمرکز برایجاد بهترین وبسایت ممکن برای کاربران شما است. همچنین بسیار این مسئله مهم است که تنها بهترین اطلاعات و نوشته‌ها و در واقع بهترین‌های خود را به گوگل بدهید تا ایندکس بشوند.

چند دلیل هستند که همه بر اهمیت آنها توسط الگوریتم پاندا مطمئنند که در زیر به توضح این دلایل پرداخته‌ایم:

محتوایی ناقص (Thin content):

یک صفحه از سایت هنگامی ضعیف شمرده می‌شود که برای کاربر هیچ سودی از نظر متن و موضوع نداشته باشد و ارزش بسیار کمی دارد. این  موضوع به این معنی نیست که یک متن و یا نوشته حتما باید تعدادی مشخص و معین از کلمات را در خود جای داده باشد, اما بیشتر صفحات با لغات کم مفید ومناسب نیستند.

اگرسایت شما تعداد صفحات زیادی روی وبسایت دارد که شامل جملات و مقالات کمی هستند, بنابراین الگوریتم پاندا امکان دارد تشخیص بدهد که بیشتر صفحات ایندکس شده سایت شما کیفیت بسیارپایینی دارند.

الگوریتم گوگل ،محتوای تکراری (Duplicate content):

موارد مختلفی وجود دارد که نوشته‌ها و مطالب تکراری می‌تواند باعث شود که سایت شما به عنوان یک سایت با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندا مشخص بشود. اولین راه این است که یک سایت دارای مقدار زیاد از محتوایی باشد که از منابع سایت‌های دیگرکپی شده باشد.

برای مثال: شما یک نوشته در سایت خود دارید که این نوشته را با مقالاتی که از سایت‌های دیگر گرفته‌اید پرکرده‌اید. گوگل خیلی خوب متوجه این موضوع است که شما سازنده این نوشته ومحتوا نیستید. اگر الگوریتم پاندا تشخیص بدهد که وبسایت شما از محتوایی ساخته شده که درسایت‌های دیگر نیز وجود دارد این موضوع باعث می‌شود که پاندا نگاه خوبی به سایت شما نیندازد.

شما با استفاده از تگ استاندارد  (canonical tag)صفحات سایت خود (مثلا برای فروش محصولات) مشکل ایندکس شدن صفحات سایت را در گوگل حل کنید.

الگوریتم گوگل ، محتوایی با کیفیت پایین (Low-quality content):

وقتی یک مقاله نوشته می‌شود و بروی وبسایت منتشر می‌شود, اطلاعاتی باید در گوگل منتشر شود که در نوع خودش بهترین باشد.  توصیه بسیاری از مشاوران سئو به صاحبان سایت‌ها این بود که روزانه یک نوشته روی سایت و یا وبلاگ قرار بدهید و مطمئن شوید که همواره با گذاشتن مطالب در گوگل شناخته می‌شوید. اما اگر محتوای شما با کیفیت بالایی نباشد, این موضوع باعث آسیب به شما می‌شود.

برای مثال

برای مثال تصور کنید؛ که من یک وبلاگ درمورد سئو دارم و روزانه یک بخش کوتاه از نوشته‌های سئورا که بسیار جالب هم می‌باشد در سایتم منتشر می‌کنم. آیا گوگل به نشان دادن خلاصه نوشته‌ها به کاربران دارد و یا ترجیح می‌دهد که نوشته‌های واقعی را نشان بدهد؟

البته درست که خلاصه نوشته‌های من  فایده نوشته‌های واقعی را ندارد. حالا تصور کنید که این کار را برای مدت‌ها انجام داده‌ام و الان سایت من بیشتر از ۴۰۰۰ صفحه دارد که حاوی نوشته‌هایی است که یونیک نیست وفایده و ارزش آن از سایت‌هایی با موضوعات مشابه بسیارکمتر می‌باشد.

الگوریتم پنگوئن (Penguin algorithm) به چه معناست؟

تغییر الگوریتم گوگل به چه معناست؟ قسمت سوم

« متمرکز شدن اصلی پنگوئن روی لینک‌های غیر طبیعی است.»

این الگوریتم گوگل در سایت‌هایی مورد استفاده است که یا با استفاده از لینک‌دهنده‌های غیر طبیعی (unnatural backlinks) می خواهند با فریب دادن گوگل به نتایج بالای گوگل در موتورهای جستجو برسند. در حالیکه تمرکز اصلی پنگوئن روی لینک‌های غیرطبیعی است, اما فاکتور‌های دیگری هم وجود دارند؛ که از نظر پنگوئن بر روی وبسایت‌ها تاثیر گذاراست.

اگرچه لینک‌ها مهم‌ترین فاکتور شناخته شده هستند.

تغییر الگوریتم گوگل

معیارهای تاثیرگذار الگوریتم پنگوئن:

– محتوایی  که به صورت اتوماتیک تولید شده باشد

– مخفی کاری

– تغییر رویکردهای گول زننده

– نوشته یا لینک مخفی

– صفحات پنهانی و راه دررو

– بارگذاری صفحات سایت با کلمات کلیدی نامربوط

– درست کردن صفحات با الگوهای خرابکارانه مانند: فیشینگ, نصب ویروس‌ها, تروجان‌ها یا بدافزارها

– سوء استفاده از تکه‌های بسیار زیاد نشانه گذاری شده

– فرستادن پرس و جو‌های اتوماتیک به گوگل

الگوریتم گوگل ، پاندا ، پنگوئن و مرغ مگس خوار
تغییر الگوریتم گوگل به چه معناست؟

تغییر الگوریتم گوگل

چرا لینک ها مهم هستند؟

لینک‌ها مانند یک رای برای وبسایت شما است. در حالیکه از یک سایت مورد اعتماد به سایت شما لینک داده بشود این یک پیشنهاد برای وبسایت شما است. اما اگر یک سایت ضعیف کوچک و ناشناخته به سایت شما لینک بدهد پس این یک رای از یک سایت معتبر حساب نمی‌شود. اما اگر شما بتوانید تعداد بسیار زیادی از این رای‌های کوچک را بدست آورید, می‌توانند متفاوت باشند. به همین علت است که در گذشته سئو کاران تلاش می‌کردند, تعداد زیادی لینک ازهر جایی که ممکن است دریافت کنند.

مورد دیگر اینکه در الگوریتم های گوگل اهمیت دارد anchor text است.

anchor text چیست؟

anchor text نوشته‌ایست که برای توضیح و نشان دادن لینک استفاده می‌شود. برای مثال: در لینک نقش سئو در کسب درآمد جمله ” نقش سئو در کسب درآمد” anchor text است.

این ساده نیست که ببینید چگونه کاربران این بخش از الگوریتم پنگوئن را تغییرمی‌دادند.

به عنوان مثال: تصور کنید که کار سئو برای یک شرکت محوطه سازی در کرج را انجام می‌دهم. اغلب یکی از کارهایی که می‌توانستم الگوریتم را فریب بدهم تا تصور کنند شرکت مد نظرباید رتبه بالایی داشته باشد این بود که یک تعداد لینک‌های خود ساخته بسازم و از anchor text در این لینک‌ها استفاده کنم که شامل عباراتی مثل شرکت محوطه سازی کرج, محوطه سازی در کرج و محوطه سازی کرج باشند. در واقع یک لینک با اعتباراز یک وبسایت شناخته شده مناسب است, چیزی که مردم پیدا کرده بودند درست کردن تعداد زیادی لینک از سایت‌های کیفیت پایین بود که کاملا هم تاثیرگذار بود. به این ترتیب, آنچه سئو کاران انجام می دادند ساختن لینک‌های ساده درمکان‌هایی مانند فهرست دایرکتوری, نوشته خود ساخته و قسمت نظرات و پست‌های انجمن‌ها بود.

تغییر الگوریتم گوگل

الگوریتم پنگوئن چه معیارهایی را در نظر می‌گیرد؟

ما دقیقا اطلاع نداریم که الگوریتم پنگوئن چه معیارهایی را در نظر می‌گیرد, اما چیزی که  از آن مطمئن می‌باشیم این است که الگوریتم پنگوئن در تلاش است تا این گونه لینک‌های خود ساخته و بی کیفیت را بیابد.

فاکتور اعتماد

از نظر من, پنگوئن نوعی الگوریتم است که “فاکتور اعتماد” را بروی لینک شما قرار می‌دهد. قبلا تصور می‌کردند که پنگوئن روی یک سایت یا یک صفحه و یا حتی در سطح یک کلمه کلیدی تاثیرگذار است, اما یکی از کارمندان گوگل با نام آقای جان مولر (John Mueller) چند بار گفته است که پنگوئن یک الگوریتم تاثیرگذار در سطح سایت است. این به این معنی است که اگرالگوریتم پنگوئن تعداد زیادی از لینک‌های به وبسایت شما را نامعتبر تشخیص بدهد, بنابراین اعتماد گوگل به کل سایت شما کم می‌شود. به این ترتیب کل سایت شما شاهد کاهش رتبه بندی در موتورهای جستجو می‌شود.

در واقع الگوریتم پنگوئن بسیاری از سایت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرارمی‌دهد, برخی از وبسایت‌ها کاهش جزئی در رتبه بندی داشته‌اند.و این به مقدار تغییر دادن لینک‌ها بستگی دارد.

تغییر الگوریتم گوگل

بعد از ضربه خوردن از الگوریتم پاندا ، پنگوئن چگونه رتبه سایت را دوباره بالا ببریم

الگوریتم گوگل ، پاندا ، پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم پاندا

گوگل اغلب به صورت ماهیانه الگوریتم پاندا را بروزرسانی می‌کند. در گذشته هر زمان که الگوریتم  بروزرسانی شده(Refresh)  می‌شد آن را اعلام می‌کردند, در حال حاضرتنها تغییرات بزرگ را در این الگوریتم اعلام می‌کنند. چیزی که در پاندا اتفاق می‌افتد این است؛ که گوگل یک نگاه تازه به همه سایت‌ها در وب می‌اندازد و کیفیت سایت‌ها را طبق معیارهای بروزرسانی شده پاندا تعیین می‌کند. هنگامیکه سایت شما در گذشته تاثیری منفی از پاندا گرفته باشد و بعدا شما تغییراتی در سایت خود ایجاد کرده باشید؛ مانند پاک کردن محتواهای بی‌کیفیت و تکراری, بنابراین در زمان بروزرسانی پاندا, شما متوجه ‌می‌شوید که همه چیز درست شده است.

بهبود‌های مناسب‌تر

با این حال برای برخی از وب سایت‌ها تازه سازی الگوریتم پاندا باید دو مرتبه اتفاق بیفتد تا بهبود‌های مناسب‌تری دیده شوند. این اتفاق به دلیل آن است که بعضی مواقع چندین ماه برای گوگل طول می کشد تا تمام صفحات سایت را دوباره بررسی کند و تغییراتی که ایجاد شده را متوجه بشود.امروزه با تازه شدن الگوریتم, گوگل نیز به روزرسانی نیز برای آنها ارائه می‌دهد. گوگل دلایل خود را برای تعیین کیفیت سایت‌ها تغییر داده است. در ۲۰ می ۲۰۱۴ گوگل یک بروزرسانی عمده به نام پاندا ۴٫۰ انجام داد. این باعث شد بسیاری از وبسایت‌ها تغییرات بسیارقابل توجهی را در رابطه با پاندا ببینند.

« هنگامی یک بروزرسانی اتفاق می‌افتد, به این معنی است, که گوگل معیارهای خود را برای تعیین کیفیت وبسایت‌ها تغییر می‌دهد»

 الگوریتم پنگوئن

الگوریتم گوگل ، پاندا ، پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم پنگوئن یک فیلتر است درست مانند پاندا.

این به این معنی است که این الگوریتم به صورت دوره‌ای دوباره اجرا می شود و وبسایت‌ها با هرباراجرای آن دوباره مورد ارزیابی قرارمی‌گیرد. این الگوریتم خیلی زیاد اجرا نشده است. آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۳ بوده که این معنی را می‌دهد که ما بیشتر از یکسال است منتظر به روزرسانی جدیدی ازالگوریتم پنگوئن هستیم. به دلیل بازیابی و بهتر شدن پنگوئن, شما به شناسایی لینک‌های غیرطبیعی که به سایت شما بک لینک خورده است نیاز دارید؛ آنها را پاک کنید و یا اگر نتوانستید آنها را حذف کنید, شما می‌توانید از گوگل درخواست کنید که دیگرآنها را به حساب نیاورد و این کاررا با ابزار disavow tool  انجام دهید.

پاک کردن لینک‌های غیر طبیعی

بعدا در دوره بعدی که پنگوئن بروزرسانی شد, در صورتیکه شما به اندازه کافی برای پاک کردن لینک‌های غیر طبیعی تلاش کرده باشید, بار دیگر در نظر گوگل مورد اعتماد می‌شوید. در بعضی موارد بروزرسانی الگوریتم نیاز می‌شود تا یک وبسایت به طور کامل از تاثیرات پنگوئن پاک شود, حتی امکان دارد زمانی برابر ۶ ماه برای پردازش کامل فایل disavow یک سایت لازم باشد.

مثال‌هایی از لینک‌های غیرطبیعی:

  • – لینکهای خریداری شده برای کسب رتبه
  • – تبادل لینک بیشتر از حد مجاز به صورت متقابل
  • – لینک‌های ایجاد شده به طوراتوماتیک توسط برنامه‌های لینک‌ساز

disavow tool

disavow tool  نرم افزاری است که فقط در صورتیکه چگونگی عملکرد آن را واقعا می‌دانید از آن استفاده کنید. در صورتیکه لینک‌های اشتباه را رد کنید (disavow کنید احتمال دارد به سایت شما آسیب وارد بشود, به جای اینکه برای شما مفید باشد.

نکته مهم:

باید توجه داشت وبسایت‎هایی که از تاثیرات الگوریتم پنگوئن بهتر می‌شوند, اکثرا مانند یک موشک به همان رتبه‌های بالای قبل ازجریمه شدن برنمی‌گردند؛ چون آن رتبه‌ها را با لینک‌های غیرطبیعی به دست آورده بودند.

به تغییر الگوریتم گوگل و تاثیرات آن توجه کنید زیرا باید با تغییر الگوریتم گوگل همرا باشید و از آن اطمه نخورید.

بهتر است مقاله سئو نویسی ، چگونه محتوای سئو محور بنویسیم؟ را نیز مطالعه کنید.

و همچنین بهتر است مقاله سئو کار یا مشاور سئو ؟ چگونه درآمد کسب کنیم؟را نیز مطالعه کنید