موشن گرافیک نوعی از فیلم سازی متحرک می‌باشد, که برای تولید واجرای آن از گرافیک پویا و متحرک استفاده می‌شود. در این اثر دو نوع هنر فیلم سازی و گرافیک با همدیگر ادغام شده و از هر دوی آن‌ها برای منتقل کردن محتوا و پیام‌های خاص به صورت مصوراستفاده می‌شود. اگرچه مدل‌هایی از موشن گرافیک برای مثال سایه بازی درهنرهای قدیمی وجود داشته؛ اما این تکنیک‌ها قطعا مدیون به وجودآمدن نرم افزارهای رایانه ای و پیشرفت مالتی مدیا می‌باشد.

tookaa.ir

کاربرد‌ موشن گرافیک چیست:

تیزرهای موشن گرافیک غالبا دو شاخصه  مهم وعمده دارند:

 از راه عناصرهای بصری گرافیکی و دیداری اثر فوری و قابل توجهی بروی مخاطب می‌گذارند.

همچنین مانند دیگر اثرهای گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور نیزمی‌باشند.

این دو شاخصه مهم سبب می شود که هم در فیلم‌هایی که با اهداف برندینگ تولید و اجرا می‌شوند کاربرد داشته باشند و هم در فیلم هایی که به توضیح یک فرآیند می‌پردازند و خصوصا فیلم‌های آموزشی و درسی  کاربرد بسیار ارزنده‌ای داشته باشند.

اثر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… در کنار موسیقی و افکت صوت می‌تواند برند و یا موضوع مورد نظر را در حافظه مخاطب و مشتری ماندگار کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر بصری یک برند را به ناخود آگاه ذهن‌ها ثبت کند. هویت سازی و شخصیت ‌سازی برای لوگو و برند در همه‌ی شبکه‌های تلویزیونی از تیزرها، آرم استیشن‌ها، وله‌ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه‌ها وحتی میان برنامه‌های موشن گرافیک انجام می‌گیرد.

موشن گرافیک

از طرف دیگر سادگی مینیمالیستی و استفاده از نمادها کمک بسیار زیادی می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار موثر باشد. برای مثال: شرح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است  به اجرا درآید, اما مردم از چگونگی ساز و کار آن اطلاعات دقیقی ندارند با این روش بسیار مناسب و موثر است.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در چیست:

انیمیشن بیشتر مانند قصه و داستان است و معمولا محتوای خود را از راه داستان به بیننده انتقال می‌دهد؛ اما موشن بیشتر با تکیه بر تصویر متحرک  و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را قابل اجرا می‌کند. اگرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت، وجه اشتراک انیمیشن و موشن گرافیک است اما روایت حکایات داستانی معمولا درانیمیشن بیشتر به چشم می‌آید.

بازار یابی محتوا به هماره موشن گرافیک

انیمیشن معمولا شخصیت محور اما موشن گرافیک اصولا تصویر محور است.

انیمیشن معمولا به بخش‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها پردازش می‌کند اما موشن گرافیک با هدف سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها به ایجاد موضوع می پردازد. از این جهت کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و برندینگ می‌باشد و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما فعالیت می‌کند.

فرم ارائه در انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی و موضوعی نزدیکتر است. فرم‌هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما نوع ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیکتر می‌باشد.

 هنر انیمیشن با تدوین تداومی اجرا می‌شوند؛ که برای تشریح و روایت کردن داستان‌ها نرمال‌تر می‌باشد. اما هنر موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر خطی که فاقد ادامه دار بودن زمان و مکان رویدادهاست و غالبا به ارائه محتوا تکیه می‌کند.

بهتر است مقاله سئو نویسی ، چگونه محتوای سئو محور بنویسیم؟ را نیز مطالعه کنید.

و همچنین بهتر است مقاله سئو کار یا مشاور سئو ؟ چگونه درآمد کسب کنیم؟را نیز مطالعه کنید